By Sarah Dezijn

Salesforce ondersteunt bedrijven bij het efficiënt beheren van klantgegevens en het optimaliseren van hun verkoopprocessen. Rapporten en Dashboards bieden hiervoor waardevolle visuele inzichten. Hierdoor kunt u beslissingen nemen op basis van real-time data in steeds veranderende zakelijke omstandigheden. In dit artikel vertellen we meer over de inzichten die dashboards u kunnen bieden en de voordelen van rapporten en dashboards van Salesforce Sales Cloud. 

De waardevolle inzichten van rapporten en dashboards

Rapporten en dashboards presenteren complexe gegevens op een visueel aantrekkelijke en begrijpelijke manier. Met grafieken en diagrammen kunnen inzichten sneller worden verkregen. Daarnaast geven dashboards toegang tot real-time gegevens en diepgaande analyses waardoor er weloverwogen beslissingen kunnen worden gemaakt. Rapporten en dashboards bieden bijvoorbeeld inzichten in: 

Verkoopprestaties 
Met rapporten en dashboards kunnen verkoopteams hun prestaties volgen en analyseren. Ze kunnen inzicht krijgen in zaken als conversieratio’s, verkoopprognoses en de effectiviteit van verkoopcampagnes.  

Klantgedrag 
Door klantgegevens te analyseren, kunnen bedrijven het gedrag en de voorkeuren van hun klanten beter begrijpen. Dit kan bijvoorbeeld leiden tot verbeterde klantenservice en gepersonaliseerde marketingcampagnes.  

Pipelinebeheer 
Rapporten en dashboards bieden inzicht in de sales pipeline, inclusief openstaande deals en vertragingen in het verkoopproces. Dit stelt managers in staat om bij te sturen en kansen te identificeren die extra aandacht vereisen.  

De voordelen van rapporten en dashboards in Salesforce Sales Cloud

Salesforce heeft altijd prioriteit gegeven aan gebruikersgemak, zo ook bij rapporten en dashboards. Salesforce Sales Cloud biedt een aantal voordelen in het gebruik van rapporten en dashboards:  

  • Gemakkelijk te creëren: het creëren van rapporten en dashboards is eenvoudig dankzij de intuïtieve drag-and-drop interface, hiermee kunnen gebruikers eenvoudig rapporten opbouwen en aanpassen. Daarnaast biedt Salesforce sjablonen aan die zijn afgestemd op veelvoorkomende bedrijfsbehoeften.  
  • Maatwerk en aanpassingsmogelijkheden: Salesforce biedt aanpasbare rapporten en dashboards voor bedrijven. Zo kunnen gebruikers deze afstemmen op individuele verantwoordelijkheden. Ook kunnen rapporten worden gepland om op vaste tijdstippen te worden uitgevoerd en naar belanghebbenden te worden gemaild. Hierdoor ontvangen teams altijd de meest recente gegevens.  
  • Toegankelijkheid en flexibiliteit: rapporten en dashboards zijn toegankelijk vanaf verschillende apparaten en browsers. Hierdoor hebben gebruikers altijd en overal inzicht in de bedrijfsprestaties.  

De toegevoegde waarde van rapporten en dashboards  

Het benutten van de kracht van rapporten en dashboards in Salesforce Sales Cloud biedt bedrijven aanzienlijke voordelen. Door data-gedreven beslissingen mogelijk te maken, gegevens visueel weer te geven en aanpasbare opties te bieden, vergemakkelijken deze tools de analyse van bedrijfsprestaties en klantgedrag. Met hun gebruiksvriendelijke interface kunnen gebruikers moeiteloos rapporten en dashboards maken en door automatisering zijn ze altijd up-to-date. Door waardevolle inzichten te genereren kunnen bedrijven hun verkoopstrategieën verbeteren, klantrelaties versterken en uiteindelijk hun algehele succes vergroten.  

Advies van onze consultants

Zorg voor complete data 
De kwaliteit van je rapport of dashboard is sterk afhankelijk van je input. Zorg dus altijd dat je data volledig en van hoge kwaliteit is. Dit doe je bijvoorbeeld door velden waar je op wilt rapporteren verplicht te maken.  

Minimaal gebruik van tekstvelden 
Gebruik in je CRM zo weinig mogelijk tekstvelden. Hoewel tekstvelden in bepaalde situaties zeker van waarde kunnen zijn, is het onmogelijk om hier op te rapporteren. Maak bij voorkeur gebruik van andere type velden, zoals (multi-)picklists of checkboxes.   

Maak gebruik van de homepage 
Je kan dashboards zichtbaar maken op je Salesforce homepage, zo heb je altijd inzage in belangrijke data omtrent je bedrijfsprocessen. Het is ook mogelijk een ander dashboard te tonen per gebruiker, afhankelijk van zijn rol binnen de organisatie.