Salesforce Sales Cloud vs Service Cloud: wat past beter bij jou?
Je bent je aan het oriënteren op Salesforce en vraagt je af wat de verschillen zijn tussen Sales Cloud en Service Cloud. De clouds delen belangrijke functionaliteiten, maar ze zijn ook beide uniek. In dit artikel nemen we je mee in de verschillen tussen de twee clouds en kom je erachter welke beter bij jouw organisatie past.
First things first…
Om de verschillen tussen Salesforce Sales Cloud en Service Cloud uit te leggen is het belangrijk om te weten dat beide clouds gebouwd zijn op Salesforce CRM. Daarom hebben ze overlappende functionaliteiten, zoals het centraliseren van klantinformatie. Denk hierbij aan bedrijfsgegevens, contactpersonen, interactie en afgenomen diensten en producten.
Het centraliseren van deze informatie is nodig om (potentiële) klanten zo goed mogelijk van dienst te zijn. Het verschil tussen de clouds zit hem in het doel wat je wilt bereiken met deze informatie en de functionaliteiten die de cloud daarvoor biedt. Het belangrijkste onderscheid is dat Sales Cloud zich richt op het efficiënter maken van verkoopactiviteiten, terwijl Service Cloud is ontworpen voor de ondersteuning van supportmedewerkers.
Wat is Salesforce Sales Cloud?
Salesforce Sales cloud helpt jouw salesteam om sales- en marketingactiviteiten efficiënt uit te voeren. De belangrijkste functionaliteiten van Sales Cloud zijn gebouwd voor lead- en opportunitybeheer. Het legt prospects vast als leads en leidt ze door de salespijplijn met verschillende automatiseringen voor follow-up.
De algemene functionaliteiten van Salesforce CRM helpen de sales en marketingafdeling door:
- Activiteitengeschiedenis op te slaan;
- Belangrijke contacten weer te geven;
- Klantcommunicatie te registreren;
- Interne accountbesprekingen te registreren;
Daar bovenop biedt Sales Cloud functionaliteiten voor:
- Het beheren van producten en bedrijfsmiddelen;
- Het opstellen van offertes;
- Sales forecasting, om toekomstige verkoopcijfers te voorspellen;
- Gebiedsbeheer, om verkoopactiviteiten te beheren en optimaliseren in geografisch gebieden, om te zorgen voor een efficiënte verdeling van medewerkers.
- Web-to-Lead routing, om leadgegevens rechtstreeks vanaf hun website vast te leggen en automatisch nieuwe leadrecords te kunnen maken in Salesforce.
Wat is Salesforce Service Cloud?
Salesforce Service Cloud helpt de klantenservice bij snelle en gerichte afhandeling van klantvragen. Het biedt functies zoals casetracking en plug-ins voor sociale netwerken voor conversie en analyse. Service Cloud helpt niet alleen jouw supportteam om problemen van klanten sneller op te lossen, maar maakt ook selfservice van klanten mogelijk door antwoorden op de meest voorkomende problemen direct in de Service Cloud aan te bieden.
De algemene functionaliteiten van Salesforce CRM helpen de klantenservice door:
- Het beheren van klantvragen;
- Het automatiseren van bedrijfsprocessen door workflows en goedkeuringsprocessen in te stellen;
- Samenwerkingstools, waardoor teamleden samen aan een case kunnen werken.
Daar bovenop biedt Service Cloud functionaliteiten voor:
- Case management: hiermee kunnen teams klantvragen en -problemen efficiënt beheren en oplossen. Het systeem houdt alle interacties bij, zodat medewerkers toegang hebben tot de volledige geschiedenis van een klant.
- Omni-channel routing: ondersteun meerdere communicatiekanalen zoals e-mail, telefoon, chat en sociale media, en zorgt ervoor dat klantvragen automatisch naar de juiste medewerker worden doorgestuurd.
- Knowledge management: een uitgebreide database met artikelen en handleiding die klanten en medewerkers kunnen raadplegen om veelvoorkomende problemen op te lossen.
- Service analytics: biedt krachtige analystetools waarmee je inzicht kunt krijgen in jouw klantenserviceprestaties.
Sales Cloud en Service Cloud overlap
Naast de verschillen tussen Sales Cloud en Service Cloud is het ook zo dat beide clouds bepaalde functies delen. Deze functies zijn belangrijk voor het beheren van klantrelaties, zoals accounts, contactpersonen, waarmee je interacties met organisaties en personen kan bijhouden.
Net zoals Service Cloud biedt Sales Cloud ook een aantal mogelijkheden voor casemanagement (basis) om klanttevredenheid en ondersteuning te garanderen, wat essentieel is voor het behouden en laten groeien van klantrelaties. Er zijn ook een aantal functies die in beide Clouds beschikbaar zijn:
- Rapporten en dashboards voor visuele weergave van data en inzicht in prestaties;
- Functies voor taken, activiteiten en campagnebeheer;
- Kalender en planning van gebeurtenissen;
- Integratie met Chatter, Einstein Analytics en Salesforce Analytics en andere Salesforce Clouds (tegen betaling);
- Mobiele Salesforce applicatie;
Een keuze maken
Zowel Sales Cloud als Service Cloud helpen je om klantinformatie te centraliseren in één systeem en daarmee je dienstverlening te verbeteren. Ben je op zoek naar een manier om je sales- en marketingactiviteiten te verbeteren? Kies dan voor Sales cloud. Wil je beter in staat zijn om klantvragen af te handelen? Kijk dan naar de mogelijkheden van service cloud. Heb je na het lezen van dit artikel hulp nodig bij jouw keuze? Dan staan onze consultants klaar om je van advies te voorzien.