Interview met oprichters: Jeroen en Martin

Background

GoSoniq is opgericht door Jeroen Hommes en Martin Koersen. Ze leerden elkaar kennen bij een automatiseringsbedrijf in Groningen, waarna ze hun eigen pad bewandelden. Hoewel de heren op het eerste gezicht niet op elkaar lijken, is het geen toeval dat ze nu samen aan de start staan van een nieuwe onderneming. Belangrijke gedeelde opvattingen vormen de start van hun samenwerking. In dit interview gaan ze in op het ontstaan van GoSoniq, de waarde voor klanten en werknemers en hun stip op de horizon.   

Jeroen richtte in 2009 Enshore op samen met Aschwin. Enshore levert een ERP-dienstverlening met de focus op de digitale adoptie van bedrijfsprocessen en de levering van de beste support. Daarnaast is hij oprichter van Penetratiest.io en Enshore Security. 

Martin is Managing Director bij De Cronos Groep. Cronos is een organisatie die technologie en ondernemerschap bij elkaar brengt om innovatieve ideeën te ontwikkelen. Ze investeren in talent en kennis om de zakelijke wereld te laten profiteren van de nieuwste technologieën.  

Wat maakt GoSoniq voor jullie een logische volgende stap? 

Jeroen: “GoSoniq is eigenlijk een samenkomst van onze huidige werkervaring. Vanuit Enshore ondersteunen we bedrijven bij het gebruik van bedrijfsapplicaties (ERP/finance) na de implementatie. Salesforce is zo’n bedrijfsapplicatie, alleen in een andere scope. De uitdaging zit ‘m met name in de wereld laten zien dat we dit doen en dat we er goed in zijn. Om dit snel en goed te realiseren maken we gebruik van de stappen die Cronos al heeft gezet.” 

Martin: “Salesforce partners hebben vaak hun vizier gericht op implementaties, maar een organisatie heeft niks aan een bedrijfsapplicatie als ze er niet mee kunnen werken. Daar ligt een enorme kans. Maar om hier echt van dienst te zijn, heb je een andere manier van kijken en werken nodig. GoSoniq is opgericht vanuit deze overtuiging.” 

Jeroen: “Daarnaast delen Martin en ik een belangrijke opvatting. Wij vinden dat het aangaan van langetermijnrelaties met klanten het hoogst haalbare is wat je als dienstverlener kunt bereiken. Dus geen handen leveren maar daadwerkelijk verantwoordelijkheid nemen voor de werkzaamheden die je voor een klant realiseert. Hierin zagen wij kansen voor GoSoniq.” 

Welke bijdrage kunnen Enshore en Cronos leveren aan GoSoniq?  

Jeroen: “Vanuit Enshore ligt de nadruk op het leveren van de beste support. Wij maken ons sterk om het gebruik van bedrijfsapplicaties zo prettig en eenvoudig mogelijk te maken. Salesforce is daarin gewoon een nieuwe smaak. GoSoniq is Enshore maar dan voor organisaties die Salesforce gebruiken. We hanteren dezelfde kernwaarden en bieden dezelfde meerwaarde aan klanten. Alles wat bij Enshore hebben ontwikkeld en geleerd zullen we meenemen naar de Salesforce dienstverlening bij GoSoniq. De kennis die we nodig hebben om supportspecialisten op te leiden tot Salesforce consultants komt vanuit Cronos.”  

Martin: “Cronos draagt bij aan de kennis en het netwerk binnen het Salesforce domein. Met meer dan 380 Salesforce professionals is Cronos één van de grootste Salesforce spelers in de BeNeLux. Hiermee helpen we GoSoniq aan een vliegende start door het aanbrengen van werk en klanten. Talent en ondernemers moet je faciliteren en niet controleren. Stel mensen in staat om dat te doen waar ze in geloven en wat ze leuk vinden. Dan is the sky the limit.” 

Wat is de bijdrage van GoSoniq aan het noorden van Nederland?  

Martin: “Wij willen talent in het noorden de kans bieden om aan de slag te gaan voor grote organisaties in heel Europa. Werken voor grote merken met uitdagende complexiteit, gewoon vanuit Groningen. Het noorden van Nederland is prachtig. Wij vinden dat talent behouden moet blijven en meer kans moet krijgen om vanuit hier te werken. Het zou mooi zijn als we een plek veroveren in de Salesforce wereld met Groningen als thuisbasis. De roots van Enshore zijn hierin een goed begin. 

Wat maakt dat jong talent bij GoSoniq wil komen werken?  

Martin: “Je krijgt echt de mogelijkheid om in korte tijd veel te ontdekken. Je hebt het zelf in de hand. Ons netwerk maakt het mogelijk om te werken voor klanten met verschillende mate van complexiteit. Niet alleen in Nederland, maar ook vanuit onze kantoren in Antwerpen of Valencia.” 

Jeroen: “Ik denk dat kansen die we bieden belangrijk zijn. We leiden je op vanaf 0 en stomen je binnen twaalf maanden klaar om door te stromen binnen het bedrijf of naar een van onze zusterorganisaties. Zodra je de smaak te pakken hebt kan je je door ontwikkelen in een richting die je bevalt. Je gaat aan de slag als business consultant, solution architect, teamlead of groeit wellicht door tot managing partner van ons volgende Salesforce bedrijf! “ 

Wat hopen jullie met GoSoniq te bereiken?  

Jeroen: “Een zelfsturende organisatie met tevreden klanten die kansen biedt aan hoogopgeleide ambitieuze mensen in de regio. Te veel mensen belanden in een baan met onvoldoende ruimte voor creativiteit en eigenaarschap. Hoe meer alternatieven we kunnen creëren hoe beter. Vaak zie ik nog de norm van het industriële denken waarbij mensen een schakel vormen in een lopende band. Dit begint al bij de start van je carrière. Als je hieraan went, verlies je passie en heb je een baan in plaats van leuk werk. 

Martin: “Daar sluit ik me bij aan. Voor mij gaat het erom dat zowel medewerkers als klanten het meeste uit zichzelf halen. Salesforce is een geweldig platform, met de meest aansprekende organisaties als klanten. Hoe tof is het dan dat wij ervoor kunnen zorgen dat zij hier maximaal van profiteren? Niet met ingewikkelde praatjes, maar door de mouwen op te stropen en je met kennis van zaken verder te helpen.  

Als klanten op een verjaardag met trots vertellen dat ze met ons samenwerken en de resultaten die dat heeft opgeleverd. Als er bij GoSoniq een groep mensen werkt die lol hebben in wat ze doen, zich snel ontwikkelen en hun potentieel benutten. Dan zijn we goed op weg.”