Het snel opvolgen van een lead heeft een grote invloed op de conversiekans. Automatiseringen maken dit proces efficiënter. Een goed ingericht CRM-systeem is dan ook belangrijk om jouw salesproces te stroomlijnen. In dit artikel leggen we uit hoe jij je salesprocessen in Salesforce optimaal inricht om de productiviteit te verhogen, waardoor resultaten worden verbeterd.  

Definieer duidelijke verkoopfasen

Een gestructureerd salesproces begint met duidelijk gedefinieerde verkoopfasen. Door deze fasen duidelijk uit te werken, kan een lead snel worden opgevolgd, wat invloed heeft op de conversiekans. Het definiëren van deze fasen helpt namelijk om de voortgang van deals te volgen en bepaalde acties te ondernemen wanneer dat nodig is. Identificeer de verschillende stappen, vanaf het eerste contact met een potentiële klant tot aan het sluiten van de deal. Overweeg welke gegevens en acties essentieel zijn voor elke fase.  Elk bedrijf is uniek, dus jouw salesproces moet worden afgestemd op de specifieke behoeften en doelen van jouw organisatie. Pas nadat dit intern goed is uitgedacht is het tijd om Salesforce hierop in te richten. 

Automatiseer routinetaken 

Er zijn automatiseringen in Salesforce die je helpen om leads sneller op te volgen. Zo kan je bijvoorbeeld routinetaken automatiseren. Het automatiseren van deze taken bespaart jouw tijd en zorgt ervoor dat het team zich kan concentreren op de belangrijkste taken waardoor er minder kansen worden gemist. Taken die je eenvoudig kan automatiseren zijn: 

  •  Het toewijzen van leads aan de juiste medewerkers op basis van vooraf bepaalde criteria; 
  •  Het instellen van herinneringen voor follow-ups; 
  •  Het opvolgen van offertes en contracten. 

Daarnaast biedt Salesforce vele integraties met andere tools en applicaties. Het gebruik hiervan leidt tot een efficiëntere uitvoering van taken en dubbele handelingen worden geminimaliseerd. Hierdoor kan jouw team leads sneller opvolgen, wat de conversiekans vergroot. Overweeg bijvoorbeeld om Salesforce te integreren met je e-mailsysteem, marketingautomatiseringstool of factureringssysteem om te zorgen voor naadloze gegevensuitwisseling en je sales processen te versterken.  

Verhelder je salesprocessen met Sales Path en Sales Kanban 

Salesforce biedt twee handige tools om je verkoopproces visueel te maken en te beheren: Sales Path en Sales Kanban. Deze tools zorgen voor een helder overzicht van je salesproces, zo heb je een duidelijk beeld waarop je kunt handelen, waardoor je leadopvolging versnelt. 

  • Met Sales Path kun je de voortgang van deals binnen het verkoopproces volgen en zien welke stappen nog moeten worden genomen om naar de volgende fase te gaan.  
  • Sales Kanban biedt een visueel bord waarop je deals kunnen worden verplaatst naar de bijbehorende verkoopfase, waardoor het gemakkelijk is om de voortgang te volgen. Ook geeft Sales Kanban in één oogopslag de waarde van je deals per fase weer.  

Aansluitend biedt Salesforce uitgebreide rapportage en analyse mogelijkheden. Analyseer bijvoorbeeld de prestaties van je verkoopproces, identificeer knelpunten en ontdek welke stappen het meeste succes opleveren. Gebruik deze inzichten om je verkoopproces voortdurend te optimaliseren en aan te passen. Door continu te leren en te verbeteren, blijft jouw sales team flexibel en efficiënt. 

Een goed getraind team 

Een goed ingericht salesproces valt of staat met het team dat ermee werkt. Zorg voor voldoende opleiding en training van je sales team, zodat ze vertrouwd zijn met het nieuwe verkoopproces en de Salesforce-tools. Een goed getraind en gemotiveerd team kan het verschil maken tussen een succesvol en efficiënt verkoopproces. Moedig ook feedback en suggesties aan om voortdurende verbeteringen te stimuleren.

Salesforce trainingen

Onze trainingen leren jouw sales team om efficiënter met Salesforce te werken en kunnen worden aangepast op jouw Salesforce omgeving. Bekijk ook eens onze trainingspagina.

Salesforce optimaal benutten 

Het goed inrichten van Salesforce zorgt voor een efficiënt en soepel salesproces. Door Salesforce optimaal te gebruiken, heb je beter inzicht in je salesprocessen en welke acties er wanneer moeten worden genomen. Met duidelijk gedefinieerde verkoopfasen, visuele tools, en automatisering van routinetaken, kun je de efficiëntie van je sales team aanzienlijk verbeteren. Het integreren met tools en het gebruik van uitgebreide rapportage en analyses stelt je vervolgens in staat om waardevolle inzichten te verkrijgen en je salesproces voortdurend te optimaliseren. Maar een gestroomlijnd salesproces hangt uiteindelijk grotendeels af van een goed getraind team.