Daniël maakt alweer sinds mei 2022 deel uit van het GoSoniq team. Gestart als trainee Salesforce consultant, vertelt hij in deze blog hoe hem dit is bevallen en welke werkzaamheden hier zoal bij komen kijken. En natuurlijk een blik op de toekomst!

Een nieuwe uitdaging, bij GoSoniq!

Begin 2022 was ik aan het rondkijken naar een nieuwe uitdaging, meer gericht op de IT en klantcontact. Ik zag toen de vacature van een traineeship tot Salesforce Consultant bij GoSoniq voorbijkomen. Deze vacature sprak mij meteen erg aan, vooral vanwege de combinatie tussen consultancy en de IT. Ik had nog geen ervaring met Salesforce voordat ik bij GoSoniq kwam werken. Het leek mij dan ook de ideale manier om via dit traineeship in de wereld van Salesforce te duiken!

Het traineeship: de afgelopen maanden

Het traineeship bevalt mij erg goed! Ik heb de kans gekregen om op mijn eigen tempo een weg te vinden in Salesforce. In het begin was het veel zelfstudie, maar ook begeleiding en workshops van ervaren collega’s. Na een paar maanden kon ik voor het eerst meewerken aan opdrachten voor klanten. Op deze manier kon ik hetgeen wat ik al geleerd had ook in de praktijk toepassen.

Ontwikkelen en leren bij GoSoniq

Ik heb onder andere veel tijd gestoken in het leren kennen van het core platform van Salesforce, dit was voornamelijk gericht op de Administrator taken. Tijdens mijn eerste opdrachten voor klanten ben ik vooral bezig geweest in de Business Manager van Salesforce Commerce Cloud, en dan gericht op de B2C. De manier van leren is veel via het eigen opleidingsprogramma van Salesforce, genaamd Trailhead. Daarnaast doe ik ook veel praktijkervaring op door voor verschillende klanten aan de slag te zijn.

Opdrachten in de praktijk

Ik heb veel verschillende opdrachten gehad de afgelopen tijd. Voor mijn eerste klant heb ik geholpen bij het inrichten van hun webshop. Hierbij moest ik voornamelijk werken met Page Designer in Salesforce Commerce Cloud. Het kwam erop neer dat ik verschillende categoriepagina’s moest inrichten en vullen met de juiste content. Bij mijn huidige klanten is het voornamelijk het oplossen van problemen binnen Commerce Cloud.

Verder ben ik ook bezig met het testen van tickets die worden ingeschoten door stakeholders binnen een bedrijf. Deze moet ik eerst controleren, voordat ze naar de developers worden doorgezet om opgelost te worden. Wanneer deze vervolgens opgelost zijn, test ik de tickets opnieuw om te kijken of de oplossing goed is. Op deze manier schakel je met veel verschillende mensen binnen een bedrijf, wat het heel divers en uitdagend maakt.

Aankomende tijd bij GoSoniq

De komende tijd zit ik voor de klanten voornamelijk nog in de Commerce Cloud te werken, dus hier zal ook mijn focus op liggen. Daarnaast wil ik nog een aantal certificeringen behalen voor Salesforce, deze mag ik voor het grootste deel zelf bepalen. Een certificering die mij erg interessant lijkt, is die tot Business Analist. Met deze opleiding leer je om klanten nog verder te helpen en beter te adviseren over de mogelijkheden die Salesforce biedt. Ik kijk uit naar wat er nog meer op mijn pad zal komen bij GoSoniq!

Lijkt het jou nou ook leuk om je net zoals Daniël te verdiepen in de wereld van Salesforce? Kijk dan eens bij onze vacatures!

Vacancies