Een effectief Customer Relationship Management (CRM) systeem is essentieel om klantrelaties te versterken en verkoopprocessen te optimaliseren. Een CRM verhoogt de efficiëntie en productiviteit van jouw sales team, waardoor er meer tijd is voor klantinteracties met als resultaat sterkere klantrelaties. In dit artikel bespreken we de voordelen van een CRM-systeem.

360 graden klantbeeld

Een CRM verzamelt alle klantgegevens vanuit verschillende afdelingen en bestanden in één database. Data zoals persoonsgegevens, contactgeschiedenis en gedrag van klanten worden op één centrale plek verzameld. Het centraliseren van data zorgt ervoor dat je niet meer te maken hebt met onoverzichtelijke spreadsheets en data op verschillende plekken, hierdoor kun je efficiënter werken en heb je een volledig beeld van klanten en hun gedrag. 

Aan de hand van deze data kun je analyses maken. Met deze analyses breng je wensen en behoeften van klanten in kaart, waardoor je in staat bent om gepersonaliseerde ervaringen aan elke klant te bieden. Daarnaast kun je contacten in verschillende basiscategorieën indelen, hierdoor heb je direct een beeld van met wie je te maken hebt. Je kan contacten bijvoorbeeld indelen in ‘potentiële klanten’, ‘bestaande klanten’, ‘verloren klanten’, ‘partners’ etc.  

Wanneer je een CRM-systeem gaat gebruiken, zorg er dan voor dat je begint met: 

  • Het evalueren van gegevens;  
  • Overbodige en verouderde informatie te verwijderen;  
  • Belangrijke gegevens te identificeren voor een soepele dataconversie.  

Datagedreven beslissingen maken

Een CRM systeem is aanpasbaar aan jouw specifieke behoeften, doelen en bedrijfsprocessen. Door jouw CRM-systeem te personaliseren bieden rapporten en dashboards diepgaande inzichten, waarmee je data gestuurde beslissingen kunt maken. Stel voordat je begint met het gebruiken van een CRM dus de doelen voor jouw bedrijf op. Zo kan jouw CRM-systeem je inzichten geven in deze doelen en kun je gegevens effectief analyseren. Lees meer over waardevolle inzichten van rapporten en dashboards in ons artikel

Tijd besparen door automatiseringen en integraties

Het optimaliseren van je CRM is cruciaal om waarde te leveren aan je bedrijf. Je kan jouw CRM-systeem voortdurend mee laten groeien met jouw eigen bedrijfsprocessen. Salesforce biedt eindeloze optimalisatie mogelijkheden in de vorm van automatiseringen en integraties, waardoor jouw sales- en marketingteam efficiënt en effectief kan opereren. Alles wat je succesvol automatiseert bespaart je tijd. Als je werknemers hun terugkerende, dagelijkse taken kunnen automatiseren, kunnen ze zich meer richten op productiviteit en innovatie.   

Een naadloze samenwerking 

Een goed opgezet CRM-systeem kan de samenwerking tussen afdelingen verbeteren. Doordat klantgegevens voor iedereen toegankelijk zijn, worden gestroomlijnde processen en informatiestromen bevorderd. Daarnaast wordt het door een CRM-systeem eenvoudiger om eenduidige communicatie met je lead te hebben. Dit maakt het stukken efficiënter, maar bevordert ook de samenwerking tussen bijvoorbeeld het marketing- en salesteam en accountmanagers.  

Advies van onze consultants  

  1. Begin met het analyseren van bestaande gegevens 
    Het in gebruik nemen een CRM vereist vaak het overzetten van historische data. Of je data nou voorheen in Excel, op papier of in een ander CRM-systeem stond: uiteindelijk wil je alles bij elkaar hebben in je nieuwe CRM-omgeving. Neem de tijd om je data kwalitatief in orde te brengen, voordat je begint met de data-transitie. Bestaande gegevens moeten geanalyseerd worden.   
  2. Definieer je behoeften en doelen 
    Breng eerst je CRM-behoeften duidelijk in kaart. Dit kan bijvoorbeeld met de door ons ontwikkelde CRM-selectietool. Zo zorg je ervoor dat je de CRM-oplossing kiest die naadloos aansluit bij de wensen van jouw organisatie. Interesse in de CRM-selectietool? Neem gerust contact met ons op.  
  3. Een werkend CRM-systeem valt of staat met een getraind team 
    Adoptie van een CRM-systeem is cruciaal in het uiteindelijk succes. Een systeem, ongeacht welke, werkt immers alleen als er goed gebruik van wordt gemaakt. Bekijk eens onze trainingspagina’s, wij bieden diverse trainingen op maat aan. Zorg ervoor dat je medewerkers goed voorbereid aan de slag gaan met het CRM-systeem. Uiteindelijk weten de gebruikers vaak het beste waar het CRM-systeem wellicht nog verder geoptimaliseerd kan worden. Het is vaak waardevol om hier goed naar te luisteren en eventuele verbeterpunten mee te nemen in het optimalisatieproces.